Ethnobiological Gardens: University Governance Challenges within the framework of the 2030 Agenda
Abstract
The 2030 Agenda proposes that educational institutions lead the change towards a more sustainable future to face environmental, economic and social challenges of present and future generations. This research articulates an analysis of university governance and sustainability, as variables that can facilitate or hinder the process for the creation of an Ethnobiological Garden, as a route that promotes the conservation of biodiversity and cultural heritage. The results obtained through the mixed methodological approach -quantitative and qualitative- show the following challenges: 1) Relevance of the "Institution 2030" accreditation in the process of building mutually beneficial relationships that serve as a basis to generate greater synergies among the university community. 2) Comprehensive participation of authorities, teachers and students so that, together with the governmental, business and social sectors, they can consolidate their sustainable actions, programs and projects. 3) Importance of the great richness of flora species such as the ceiba (ceiba pentandra), framboyán (Delonix regia) and macuilí (tabebuia pentaphila) found in the natural areas of the UTTAB. Finally, it is proposed to value the Ethnobiological Garden as an innovative sustainable laboratory for teaching-learning, linked to the preservation of traditional knowledge of rural communities and native peoples of Tabasco.
Downloads
References
Barragán, V. (2019). Anfibios. La biodiversidad de Tabasco. Estudio de Estado. (1 ed., Vol. II). México: CONABIO.
Barragán, V., Zenteno, C. y López L. (2019). Reptiles. En: La biodiversidad de Tabasco. Estudio de Estado. (1 ed., Vol. II). México: CONABIO.
Bohne, A., Bruckmann, M. y Martínez, A. (2019). El desarrollo sustentable en las instituciones de educación superior: un verdadero desafío. Revista Digital Universitaria., 20(5), 1-10.
Bosmenier, R. , Ganga, F. y Menoya, S. . (2020). Gobernanza Universitaria en Cuba: agenda 2030. Utopía y Praxis Latinoamericana, 8(12), 69-91.
Botero, A. (2020). De los Objetivos de Desarrollo del Milenio (ODM) a los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): una oportunidad para la educación sostenible con perspectiva de género. Revista en Contexto., 8(12), 69-91.
Cantú, R. (2021). Relevancia de la educación superior y calidad de vida: pensar la comunidad en el marco de la agenda 2030. Transdisciplinar. Revista de Ciencias Sociales, 1(1), 139-159.
CEPAL. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. (1 ed.). Santiago, Chile: ONU.
Chávez, N. y Cardona, L. (2019). La gestión del cambio organizacional: el caso de la Corporación Deportiva Los Paisitas. Revista VIREF, 8(4), 67-77.
Cuevas-Cardona, C. y Pulido-Silva, M. (2021). El Jardín Etnobiológico de Hidalgo, Maximino Martínez. Revista Herreriana, 2(2), 25-35.
Dalmau-Rovira, S. (2022). El Turismo de Jardines como Turismo Alternativo: Un paseo por la Valencia Verde. (Tesis de Maestría). Valencia, España: Universidad Politécnica de Valencia. Damon, A. A., & Sánchez-Ortiz, W. (2022). Jardín Etnobiológico de las selvas del Soconusco (1a. ed.). Chetumal, Quintana Roo, México: ECOSUR.
Damon, A. A., & Sánchez-Ortiz, W. (2022). Jardín Etnobiológico de las selvas del Soconusco (1a. ed.). Chetumal, Quintana Roo, México: ECOSUR.
Díaz-Herrera, R., Zorrilla, A. y García-Mata, O. (2021). Financiamiento y competitividad de Instituciones de Educación Superior: Impacto en la Responsabilidad Social Universitaria. Revista de Ciencias Sociales (RCS)., XXVII(3), 154-168.
Díaz-Toribio, M. y Piedra-Malagón, E. (2022). Una Perspectiva Etnobiológica de la Biodiversidad y Conocimientos Tradicionales del Centro de Veracruz. (1 ed.). Xalapa, Veracruz: Instituto de Ecología A.C. Centro Público de Investigación del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología.
Fontalvo-Buelvas, J., De la Cruz, Y. y Castro, O. (2024). Huertos en Instituciones de Educación Superior: Relatos y experiencias desde México. (Vol. Colección Ciencia e Investigación.). México: Comunicación Científica, Publicaciones arbitradas.
Guevara, H., Huarachi, L., Lozano, G. y Vértiz, J. (2021). Gestión del cambio en organizaciones educativas postpandemia. Revista Venezolana de Gerencia, 26(93), 178-188.
Gutiérrez, R., Castro, D. y Osorio, M. (2022). La acreditación de la educación superior en Turismo y Gastronomía en México 2044-2020. Procesos, resultados y retos. (1 ed.). México: CONAET.
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Pilar, B.L. (2016). Métodos de investigación (Sexta ed.). México: McGrawHill.
Hidalgo, M., Jiménez, D., Ávila, T., Olivera, G. y Bello, G. (2019). La biodiversidad de Tabasco. Estudio de Estado. (1 ed., Vol. II). México: CONABIO.
Higuera-Sánchez, M. y Pacheco-Borbón, P. (2021). Agenda 2030, Hacia una educación inclusiva en Instituciones de Educación Superior. PROHOMINUM. Revista de Ciencias Sociales y Humanas., 3(3), 143-161.
Huerta-Estévez, A., Severino-Parra, C., Virginia-León, F. (2023). Agenda 2030 y educación de calidad en México, avances en el cumplimiento para el 2030. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo., 14(27), 1-24.
INEGI. (2021). Panorama sociodemográfico de Tabasco. Censo de Población y Vivienda 2020. México: Instituo Nacional de Estadística y Geografía.
Juárez, L. (2014). La etnobiología en México: una disciplina incompleta. Revista Ciencias., 8(12), 70-78.
Lizama-Pérez, F. (2024). Abordaje Metodológico para la creación de la Maestría en Desarrollo Turístico Sustentable en la Universidad Tecnológica de Tabasco. Revista Vitalia, 5(1), 289-312.
Lizama-Pérez, F. (2024). Génesis de la Agenda 2030 en México. Un análisis desde la Agenda XXI. (1 ed.). México.: Centro de Investigación y Desarrollo.
Manzano-García, J. y Martínez, G. (2017). Percepción de la fauna silvestre en áreas protegidas de la Provincia de Córdoba, Argentina: Un enfoque etnozoológico. Revista Etnobiología, 15(2), 32-45.
Martín, A., Galvis, M. y Hernández, R. (2020). Botanical Gardens: More than Plant Libraries. Revista Papeles, 12(24), 77-90.
Martínez-Bustos, E., Carrasco, C. y Bull, M. (2018). Propuesta metodológico para implementar la primera fase del modelo de gestión del cambio organizacional de Lewin. Revista Estudios Gerenciales., 34(146), 88-98.
Martínez, L. (2021). Educación Tecnológica en Tabasco. Logros y perspectivas. Una visión desde la UTTAB a sus 25 años. (1 ed.). Villahermosa, Tabasco: UTTAB.
Nieto, L. y Medellín, P. . (2007). Medio ambiente y educación superior: implicaciones en las políticas públicas. Revista de la Educación Superior, XXXVI(2), 31-42.
Olalla-Reyes, E. (2020). Priorización de acciones vinculadas a los ODS en el Real Jardín Botánico de Córdoba: un primer paso para la implementación de la Agenda 2030. (Tesis de Maestría). Córdoba, España: Instituo de estudios de Posgrado de la Universidad de Córdoba.
ONU (2020). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. México: Organización de las Naciones Unidas.
Pedraja-Rejas, L., Araneda-Guirriman, C., Bernasconi, A. y Viancos, P. (2018.). Liderazgo, cultura académica y calidad de las universidades, aproximación conceptual y relaciones. Revista Venezolana de Gerencia., Epecial(1), 184-194.
Pérez, M. y Argueta, A. (2020). Etnociencias, interculturalidad y diálogo de saberes en América Latina. Investigación colaborativa y descolonización del pensamiento. Revista Cultura y Representaciones Sociales., 14(28), 233-239.
Pulido-Silva, M. y Cuevas-Cardona, C. (2021). La Etnobiología en México vista a la luz de las Instituciones de Investigación. Revista Etnobiología, 19(1), 6-28.
Ramírez, R. (2021). Perspectiva educativo-ambiental en el Jardín Etnobiológico Estatal de Durango (JEED). Congreso Nacional de Investigación Educativa (CNIE)., (págs. 1-10). Puebla, Puebla.
Damon, A. A., & Sánchez-Ortiz, W. (2022). Jardín Etnobiológico de las selvas del Soconusco (1a. ed.). Chetumal, Quintana Roo, México: ECOSUR.
Reyes, C., Pérez-García, Ó., Espinoza-Pérez, J., & Díaz-Bautista, M. (2023). Jardín Etnobiológico de los Siete Pueblos Originarios del estado de Puebla: resguardando los saberes de sus comunidades. En J. Viccon-Esquivel, México Megadiverso visto a través de sus jardines y sus protagonistas (1a. ed., pág. 416). Ciudad de México , México: CONAHCYT, RENAJEB, AMJB.
Ríos, A., Alanis, G. y Favela, S. (2017). Etnobotánica de los recursos vegetales, sus formas de uso y manejo. Revista Mexiana de Ciencias Forestales, 8(44), 1-23.
Rivas, A. y Cruz, R. (2019). Algas. La biodiversidad de Tabasco. Estudio de Estado. (1 ed., Vol. II). México: CONABIO.
Rosique, G. y Cappello, G. . (2019). Hongos. La biodiversidad de Tabasco. Estudio de Estado. (1 ed., Vol. II). México: CONABIO.
Rueda, I., Acosta, B., Cueva, F., & Idrobo, P. (2018). El cambio organizacional y su gestión estratégica. Revista Espacios., 39(44), 17-27.
UNESCO-IESALC. (2017). Educación Superior y Sociedad. Nueva Etapa. (1 ed., Vol. Colección 25 aniversario. Vol. 22). Santiago, Chile: Instituto Internacional de UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Educación Superior y Sociedad (ESS).
Viccon, J., Arias, S., Cristians, S., Hernández, M., Castro, A., Cetzal, W., . . . Díaz, M. (2023). México Megadiverso visto a través de sus jardines y sus protagonistas. (1 ed.). México: Asociación Mexicana de Jardines Botánicos (AMJB)/Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías (CONAHCYT).
Vivas-Rodríguez, J. y Lizama-Pérez, F. (2023). Modelo de Vinculación Estratégico entre Universidad Popular de la Chontalpa y Gobiernos Mnicipales en el estado de Tabasco, México. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 5,257-5,282.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work