Flipboard for teaching Tax Law in the administrative economic area. Design and evaluation of a legal didactic innovation exercise at the Universidad Veracruzana

  • José Francisco Báez Corona Universidad Veracruzana

Abstract

This article documents the process for the design, implementation and evaluation of a “Flipboard for teaching Tax Law” which was developed as an innovative teaching tool, based on technology, to be used in the legal training processes of students of the Universidad Veracruzana (UV) who are studying the fourth semester of the degree in International Business Administration (ANI) at the FCAS (Faculty of Administrative and Social Sciences). The flipboard was developed through 22 educational resources (Videos, presentations and interactive activity forms) with key contents of the educational experience. For their development, educational recommendations were taken into consideration and published in a Flipboard.com magazine. , the evaluation of the strategy was carried out through a form based on the Likert scale in order to evaluate the students' perception regarding the educational effect of the videos and their accessibility, the results point to favorable effects on student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arguedas, C. y Herrera, E. (2017). Un canal en YouTube como herramienta de apoyo a un curso de física en educación a distancia. Revista ensayos pedagógicos(13), 107-130. https://doi.org/10.15359/rep.13-1.5

Bosmenier, R. (2017). Una propuesta de formación jurídica para los directivos de la Educación Superior en Cuba. Universidad y Sociedad, 9(2), 140-146. Departamento de Educación de Puerto Rico. (2018). Rúbrica para evaluar un vídeo. http://intraedu.dde.pr/Materiales%20Curriculares/Ciencia/Grado%209/Anejos%20y%20recursos/9.3%20Tarea%20de%20desempe%C3%B1o%20-%20R%C3%BAbrica%20para%20evaluar%20un%20v%C3%ADdeo.pdf

González, M. (2023). Aprendizaje del inglés y el uso de las Tics como método de enseñanza en un grupo de estudiantes de la carrera de inglés de la universidad Autónoma de Chiriquí. Revista Boletín Redipe, 12(3), 111-113. https://doi.org/10.36260/rbr.v12i3.1946

Juárez, D., Torres, C. y Herrera, L. (2017). Las posibilidades educativas de la curación de contenidos. apertura, 116-131. https://doi.org/10.32870/ap.v9n2.1046

Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 38-47.

Moquete, A., Martínez, F. y Mago, J. (2022). Estrategias TICs para mejorar el proceso enseñanza aprendizaje en la modalidad virtual. Educación Superior(33), 47-62. https://doi.org/10.56918/es.2022.i33.pp47-62

Ortiz, M. (2018). Internet y redes sociales: una proyección renovada de la enseñanza universitaria. En C. López-García y J. Manso, Transforming education for a changing world. (pp. 31-40). Eindhoven: Adaya Press. https://doi.org/10.58909/ad18958092

Patroni, A. (2016). Las TIC: Los cambios y los procesos educativos. Cultura(30), 88-108.

Pérez, J. y Cuecuecha, A. (2019). El efecto de usar YouTube como apoyo didáctico en las calificaciones de microeconomía. apertura(11), 22-39. https://doi.org/10.32870/ap.v11n2.1650

Rodríguez, M. y Fernandez, J. (2017). Uso del recurso de contenido en el aprendizaje en línea: YouTube. Apertura(9), 22-31. https://doi.org/10.32870/ap.v9n1.1018

Rodríguez, R., López, B. y Mortera, F. (2017). El video como Recurso Educativo Abierto y la enseñanza de Matemáticas. Redie. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(3), 92-100. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.936

Vera, E., Solano, I. y Veit, E. (2020). Acciones para el cultivo de una Comunidad de Práctica Virtual de profesores de Física: análisis de los procesos de Participación Periférica Legítima a través de un curso virtual sobre Recursos Educativos Abiertos para la enseñanza de la Física. Uni-pluri/versidad, 20(1), 127-149. 10.17533/udea.unipluri.20.1.08

YouTube. (19 de Mayo de 2022). Estadísticas del canal "El derecho es para todos". https://studio.youtube.com/channel/UC77lFUWMK4XcRthsMpgkeMg

Yzquierdo, V. (2017). Experiencia pedagógica en la formación jurídica-económica de directivos de la salud. Período 2012-2016. Panorama. Cuba y Salud, 12(1), 19-22.
Published
2024-10-03
How to Cite
Báez Corona, J. F. (2024). Flipboard for teaching Tax Law in the administrative economic area. Design and evaluation of a legal didactic innovation exercise at the Universidad Veracruzana. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2101
Section
Scientific articles