Bibliometric study on intelligent organizations from the perspective of Higher Education

  • Susana Céspedes Gallegos Universidad Veracruzana
  • José Luis Sánchez Leyva Universidad Veracruzana
  • Diana Edith Sánchez Zeferino Universidad Veracruzana
  • Miguel Ángel Clara Zafra Universidad Veracruzana

Abstract

The aim of this study was to analyze the results of a literature review on the concept of intelligent organizations from the contributions of the universities. The methodology used involved a quantitative, exploratory, and cross-sectional study with the aim of knowing the current state of research on intelligent organizations in the field of higher education. The main results show that, from 1981 to 2023, 36 articles are identified regarding intelligent organizations, the main exponents are Lyan and Schwaninger, the Singapore Business University, The United States of America is the country with the highest participation in this regard. The academic documents that are most published on intelligent organizations are scientific articles with 43.1% and the areas that present the greatest relationship are computer science, 24.2%, administration, 19.5% and engineering, 13.5%. It´s concluded that, from the perspective of university as intelligent organizations, they must consider the following elements: manage human talent for the development of creativity and innovation, value freedom among collaborators, implementation of technology, promote learning through investment in training, generating a culture that encourages individual, team and group work, as well as establishing strategic alliances with various business sectors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amado, I. J., Olmos, K. S. y Rubio, K. V. (2022). Servicio al cliente: el reto de la transformación digital en pandemia. [Pregrado. Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Económicas, Administrativas y Contables, Administración de Empresas, Bogotá] Repositorio institucional. http://hdl.handle.net/20.500.12494/43537

Alnuaimi, M., Alzoubi, HM, Ajelat, D. y Alzoubi, A.A. (2021). Hacia organizaciones inteligentes: una investigación empírica del papel de la orientación al aprendizaje en la innovación técnica. Revista Internacional de Innovación y Aprendizaje, 29 (2), 207-221. https://doi.org/10.1504/IJIL.2021.112996

Ardanuy, J. (2012). Breve introducción a la bibliometría. La base de datos scopus y otros recursos electrónicos del CBUES como instrumento de gestión de la actividad investigadora. Universidad de Barcelona, 1-25. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/30962/1/breve%20introduccion%20bibliometria.pdf

Bauman, Zygmunt, (2005). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica

Bertalanffy, L. (1989). Teoría General de los Sistemas. México: Fondo de Cultura Económica

Blanchart, C. H.R. (08 de septiembre de 2023). Organización Inteligente. Información, Decisión y Gestión: Apuntes para un Modelo de Conducción Estratégica. [Informe de investigación] http://www.jstor.org/stable/resrep21026.9.

Briceño P. y Yraima N. (2021). Las organizaciones educativas inteligentes: una indagación de sus aspectos funcionales. Revista Arbitrada del Centro de Investigación de Estudios Gerenciales, 48, 219-231. https://revista.grupocieg.org/revista/revista-cieg-no-48-marzo-abril-2021/

Brunner, J.J., Labraña, J., Rodríguez-Ponce, E. y Ganga, F. (2021). Variedades de capitalismo académico: un marco conceptual de análisis. Archivos de análisis de políticas educativas, 29(35), 1-32. https://doi.org/10.14507/epaa.29.6245

Castellanos-Rivero, P. A. y Escott-Mota, M. P. (2021). Innovación disruptiva de las organizaciones en tiempos de covid-19. Revista Innova ITFIP, 9(1), 44-56. https://doi.org/10.54198/innova09.04

Céspedes-Gallegos, S., Clara-Zafra, M. Á. y de León-Cortés, G. (2022). Factores de economía del aprendizaje en un contexto educativo. Revista Vinculatégica EFAN, 8(5), 1-13. https://doi.org/10.29105/vtga8.5-181

Chávez-Hernández, N. y Torres-Sanabria, G. (2012). La organización inteligente en un ambiente de aprendizaje: una exploración de sus aspectos generales. AD-minister, (21), 101-115. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=322327351007

Clara-Zafra, M. Á. y Vega-Zárate, C. (2020). La noción de Educación de Calidad a nivel superior: una reflexión crítica desde el discurso del desarrollo. Interconectando Saberes, (10), 67-82 https://doi.org/10.25009/is.v0i10.2672

Clara-Zafra, M. Á. y Vega-Zárate, C. (2021). El carácter polisémico de educación de calidad en el nivel universitario: una aproximación desde sus actores principales. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23), 1-22. https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.983

Crossan, M. M., Lane, H. W. y White, R. E. (1999). An organizational learning framework: From intuition to institution. Academy of Management Review, 24 (3), 522-537.

Escorcia-Otálora, T.A. y Poutou-Piñales, R.A. (2008). Análisis bibliométrico de los artículos originales publicados en la revista Universitas Scientiarum (1987-2007). Universitas Scientiarum, 13(3), 236-244. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-74832008000300002&lng=en&tlng=es.

Fierro-Moreno, E. (2021). Change management, virtual collaboration and strategic organizational agility of Mexican companies in the face of COVID-19 impacts. Nova Scientia, 13, 1-30. https://doi.org/10.21640/ns.v13ie.2762

González-Campo, C. H., García-Solarte, M. y Murillo-Vargas, G. (2020). Efecto de los estilos de liderazgo en la gestión del conocimiento en las Instituciones de Educación Superior. Revista Prisma Social, (31), 283-303. https://revistaprismasocial.es/article/view/3902

Guerrero, E. A. S., Marneou, J. E. N., Peña, L. J. A. y Licandro, Ó. D. (2020). Diagnóstico situacional en microempresas mexicanas: Fracaso o sobrevivencia empresarial. Revista de ciencias sociales, 26(1), 61-76. https://www.redalyc.org/journal/280/28063104008/28063104008.pdf

Hernández-Trillo, F. (2020). Universidades de clase mundial. Reflexiones para México. Gestión y política pública, 29(1), 223-246. https://doi.org/10.29265/gypp.v29i1.661


Hsieh, T.(2011). How Zappos Creates Happy Customers and Employee. Great Place to Work

Huber, G. P. (1991). Organizational learning: The contributing processes and the literatures. Organization Science, 2 (1), 88-115. https://www.jstor.org/stable/2634941

Índice Internacional de Competitividad, IMCO. (2023, 16 de abril). Índice Internacional de Competitividad 2022. https://imco.org.mx/indice-de-competitividad-internacional-2022/

Índice Mundial de Innovación, WIPO. (16 de abril de 2023). Índice mundial de innovación 2022. ¿Cuál es el futuro del crecimiento impulsado por la innovación? https://www.wipo.int/global_innovation_index/es/2022/

Kolbjørnsrud, V. (2024). Designing the Intelligent Organization: six principles for human-ai collaboration. California Management Review. 6(2), 44-64. https://doi.org/10.1177/00081256231211020 https://doi.org/10.1177/00081256231211020

Larrota-Castro, S.Y. (2012). La evolución del conocimiento en las organizaciones inteligentes. Revista Punto de Vista, 3(5), 121-137. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4776959

Lawrence, P. R. y Lorsch, J. W. (1968). Organization and environment: Managing diferentiation and integration. JSTOR, 13(1), 180-186. https://doi.org/10.2307/2391270

León, R., Tejada, E. y Yataco, M. (2003). Las organizaciones inteligentes. Industrial data, 6(2), 82-87. https://www.redalyc.org/pdf/816/81660213.pdf

Licorish, S. A., da Costa, D. A., Zolduoarrati, E. y Grattan, N. (2024). Relating team atmosphere and group dynamics to student software development teams’ performance. Information and Software Technology, 167, 1-15. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2023.107377

López-Zapata, E. García-Muñía, F. y García-Moreno, S. (2012). De la organización que aprende a la organización ambidiestra: evolución teórica del aprendizaje organizativo. Cuadernos de Administración, 25 (45), 11-37. https://www.redalyc.org/pdf/205/20524844002.pdf

Marcano-Durán, M. V. y Cirera-Bianco, J. M. (2021). Integración conocimiento y entorno: un enfoque contingente de las organizaciones inteligentes. Acta Sociológica, (84), 99-123. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484938e.2021.84.81510

Mokeddem, A. (2020). How Artificial Intelligence can make Competition more Intelligent. Communications of the IBIMA, 1-11. https://doi.org/10.5171/2020.622155

Navarrete-de la O, G. S. y Sánchez-Valdés, A. (2022). Organizaciones inteligentes y su incipiente incursión en la esfera turística. Una aproximación al estado del conocimiento. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 24(1), 100-122. https://doi.org/10.36390/telos241.07

Noboa-González, M. F. (2019). Liderazgo caórdico para organizaciones líquidas. Innovación estratégica ante la incertidumbre para la construcción de futuros deseables. Revista Estrategia Organizacional, 8 (1), 27-42. https://doi.org/10.22490/25392786.3170

Ortega, C., Passailaigue, R., Febles, A. y Estrada, V. (2017). El desarrollo de competencias científicas desde los programas de posgrado. REDVET. Revista Electrónica de Veterinaria, 18(11), 1-16. https://www.redalyc.org/pdf/636/63653574007.pdf

Otero, M. C., Sánchez, J. y Giraldo, W. (2022). Diversidad organizacional universitaria. Investigación aplicada a estudiantes de Colombia y México: University organizational diversity. Research applied to students from Colombia and Mexico . Educación y Humanismo, 24(43), 50-66. https://doi.org/10.17081/eduhum.24.43.5734

Prieto-Lee, A., Martínes-Carballo, M. y Echarri-Chávez, M. (2021). San Miguel de los Baños, un paraíso para rescatar. AlfaPublicaciones, 3(2), 77-100. https://doi.org/10.33262/ap.v3i2.45

Sánchez-Leyva, J. L., Clara-Zafra, M., Zapata-Lara, H. del C. y Bozas-Gómez, V. (2023). Evidencia empírica de la actitud de estudiantes universitarios ante la educación online en tiempos de covid-19. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(27), 1-30 https://doi.org/10.23913/ride.v14i27.1705

Sánchez-Leyva, J. L., Sánchez-Zeferino, D. E. y Zapata-Lara, H. D. C. (2021). La gestión de la diversidad en las organizaciones como factor de innovación: una aproximación teórica. Revista Colombiana de Contabilidad-ASFACOP, 9(18), 93-110. https://doi.org/10.56241/asf.v9n18.214

Schwaninger, M. (2019). Governance for intelligent organizations: a cybernetic contribution. Kybernetes, 48(1), 35-57. https://doi.org/10.1108/K-01-2018-00 19

Schwarzman, S. (2001). La universidad como empresa económica. Revista de la educación superior, 30(1), 99-104. https://www.schwartzman.org.br/simon/valdivia.htm

Seminario-Córdova, R. A. y Seminario-Córdova, R. B. (2020). La Organización Inteligente: Una mirada hacia la estabilidad empresarial. Business Innova Sciences, 1(3), 57-66. https://doi.org/10.58720/bis.v1i3.19

Senge, P. M. (1990). The fifth discipline: The art and practice of the learning organization. New York: Doubleday.

Sokolov, S., Antonova, A. y Knysh, T. (2022). Increasing the efficiency of automation in shipbuilding and ship-repairing by building a control system using lean manufacturing principles. In E3S Web of Conferences. EDP Sciences, 363, 1-5 https://doi.org/10.1051/e3sconf/202236301034

Suchar, D. (2015). Organizaciones inteligentes y gestión del conocimiento. 1-15. https://www.researchgate.net/publication/290818765_ORGANIZACIONES_INTELIGENTES_Y_GESTION_DEL_CONOCIMIENTO

Valecillos, C. y Quintero, N. (2007). Enfoque de las organizaciones inteligentes en la implementación de nuevas técnicas de dirección en las pequeñas y medianas empresas (PYMES). Revista de Ciencias Sociales (RSC), 13(2), 278-289. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28011677007

Vázquez-González, L., Clara-Zafra, M., Céspedes-Gallegos, S., Ceja-Romay, S. y Pacheco-López, E. (2022). Estudio sobre habilidades blandas en estudiantes universitarios: el caso del TECNM Coatzacoalcos. IPSA Scientia, Revista científica Multidisciplinaria, 7(1), 10-25. https://doi.org/10.25214/27114406.1311

Villasana-Arreguín, L.M., Hernández-García, P. y Ramírez-Flores, E. (2021). La gestión del conocimiento, pasado, presente y futuro. Una revisión de la literatura. Trascender, contabilidad y gestión, 6(18), 53-78. https://doi.org/10.36791/tcg.v0i18.128
Published
2024-09-24
How to Cite
Céspedes Gallegos, S., Sánchez Leyva, J. L., Sánchez Zeferino, D. E., & Clara Zafra, M. Ángel. (2024). Bibliometric study on intelligent organizations from the perspective of Higher Education. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2088
Section
Scientific articles