Milk marketing through vending machines in the state of Tabasco, Mexico

  • Juana Guerrero González Universidad Tecnológica de Tabasco
  • Ramón Ramón Castillo Universidad Tecnológica de Tabasco
  • Venilde Herrera Roldán Universidad Tecnológica de Tabasco
  • Elsy Janet Alejandro Pantoja Universidad Tecnológica de Tabasco

Abstract

The aim of the investigation was to obtain information about consumers of dairy products in the state, preferences and buying habits, from which you could check for market related conditions to ensure the proper implementation of a project for the marketing of milk through vending machines in the state of Tabasco. The type of study was descriptive typical cut as it was based on the application of questionnaires to 846 families a total of 559 114 state located in the different municipalities of Tabasco, through the determination of cluster samples. His application was made by students of the Technological University of Tabasco and statistical analysis was performed using SPSS software. This research showed that the use of vending machines for the sale of milk in the state of Tabasco is displayed quite feasible since Tabasco homes manifest experience in the use of delivery mechanisms and a wide willingness to buy this food through this Such devices, regardless of prior packaging even if this represented a reduction in the price of sale of the product. It was also detected that there is a market for 26 012 families, ie almost 5 % of all households Tabasco usually acquired for daily milk fresh (raw), in quantities of 1 to 3 liters seeking freshness and economy, in outlets near your home, which could be potential of this project the market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FUNDACIÓN PRODUCE-UTTAB; 2008; Estudio de Mercado de derivados de la Leche en el estado de Tabasco; Cuerpo académico Investigación y Consultoría Empresarial.

PAGANO, Robert; 2006; Estadística para las ciencias del comportamiento; 7ma. Edición; Editorial Thomson; México, D.F.

FISHER, De la Vega, Laura; 1996; Introducción a la Investigación de Mercados; Editorial Mc Graw Hill, México, D.F.

RITCHEY, Ferris, J.; 2008; Estadísticas para las ciencias sociales; 2da. Edición; Editorial Mc Graw Hill, México, D.F.

EXTREMO, Esteban, Alvaro; 2010; Estudio de Implantación de una empresa de servicios dedicada a l venta de leche fresca en la provincia de Barcelona; Escola Técica Superior d´Enginyeries Industrial i Aeronautica de Terrasa, España.

BORBOLLA, Sala, Manuel Eduardo; 2003; Consumo de leche en el Municipio de Centro, Tabasco-México; Hitos de Ciencias Económico Administrativas UJAT; Núm. 24, pags. 57-66.

SECRETARIA DE AGRICULTURA, GANADERIA, DESARROLLOS RURAL, PESCA Y ALIMENTACION; Servicios de Información Agroalimentaria y pesquera (SIAP); Producción de leche en el estado de Tabasco 2014. http://www.siap.gob.mx/ganaderia-resumen-estatal-pecuario.

DIARIO REFORMA; 2011; Artículo: Acusan falta de pago ganaderos de Tabasco. Autor: Carlos Marí México, D.F.; consultado en julio de 2011; consultado en: http://reforma.vlex.com.mx/vid/acusan-falta-pago-ganaderos-tabasco-275979639

INSTITUTO NACIONAL DE GEOGRAFIA Y ESTADÍSTICA (INEGI), Censo Nacional de Población y Vivienda 2010, Encuesta Nacional de Ingresos y Gastos los Hogares, 2012, Censo económico 2014, Mapa digital de México; consultado en: agosto, 2014; consultado en: www.inegi.org.mx

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA ALIMENTACIÓN Y LA AGRICULTURA (FAO); La leche y los productos lácteos en la nutrición humana; consultado en Noviembre, 2014; consultado en: http://www.fao.org/news/story/es/item/207819/icode

SECRETARIA DE ECONOMIA (SE); 2012; Dirección General de Industrias Básicas; Análisis del Sector Lácteo en México; consultado en: Octubre 2014; consultado en: http://www.economia.gob.mx/files/comunidad_negocios/industria_comercio/informacionSectorial/analisis_sector_lacteo.pdf

UNION GANADERA REGIONAL DE TABASCO (UGRT); Relanzan Leche Unión en Tabasco; consultado en: Octubre 2014; consultado en: http://www.ugrtabasco.com/html/noticias/noticia1.php

PRODUCCION ANIMAL; 2013; Arias Cañete apuesta por la propuesta de regulación de la producción de leche presentada hoy por EMB y OPL, consultado en Noviembre, 2014; consultado en: http://www.produccionanimal.com/arias-canete-apuesta-por-la-propuesta-de-regulacion-de-la-produccion-de-leche-presentada-hoy-por-emb-y-opl/

AMANTE GARCÍA, Beatriz, Victor López, Maria Gonçalves, Ana Durany; 2011; Nuevo modelo de distribución de leche; ETSEIAT Universitat Politècnica de Catalunya; Rafael Peña Universidad de Alcalá; consultado en: https://upcommons.upc.edu/e-prints/bitstream/2117/14913/1/AT06-014.pdf

Published
2015-12-12
How to Cite
Guerrero González, J., Ramón Castillo, R., Herrera Roldán, V., & Alejandro Pantoja, E. J. (2015). Milk marketing through vending machines in the state of Tabasco, Mexico. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(11), 13 - 36. Retrieved from http://mail.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/184
Section
Economic-Administrative