Management tools of Web 2.0 as a basis for strengthening technological mediation processes

  • María Guadalupe Veytia Bucheli Universidad Virtual del Estado de Guanajuato

Abstract

The paper presented below is the result of a diagnostic investigation to graduate students in order to know how to manage Web 2.0 tools in the development of their classes as a basis for strengthening technological mediation processes with students. The work was carried out from a mixed methodology approach descriptive, structured in the following stages: 1) Identification of the problem, 2) Finding information with respect to the subject matter, 3) design and application of instruments both quantitative and qualitative, 4) Analysis of results and finally 5) Presentation of results and conclusions. The information generated identified the strengths and areas of opportunity for graduate students in the use of these tools in their classes, and carry out strategies to increase their use of an educational, meaningful and creative way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfie, G. y Veloso, C. (2011) Computación práctica para docentes: competencias TIC para dar clase. México:Alfaomega.

Ávalos, M. (2010) ¿Cómo trabajar con TIC en el aula?, una guía para la acción pedagógica. Buenos Aires: Biblos.

Calixto, C. (2014) Escuela del Siglo XXI basada en la Web 2.0. México: Marpadal.

Chan, M. (2005) Competencias mediacionales para la educación en línea. En: Revista Electrónica de Investigación Educativa 7 (2). Recuperado de: http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/190/329

Ciapusio (1996) El conocimiento tecnológico. Rev. UNIQUI.

Correa, G. (2012) El concepto de mediación técnica en Bruno Latour. Una aproximación a la teoría del actor-red. En: Revista Psicología, Conocimiento y Sociedad 2 (1), 56-81. Revisiones.

Fernández, R. y Delavaut, M. (2014) Educación y Tecnología: un binomio excepcional. España: Grupo Editor K.

García, F. y Ruiz, M. (2013) Las TIC en la escuela: teoría y práctica. España: ECU Editorial Club Universitario.

Gil, A., et.al. (2014) Tecnologías sociales de la comunicación. Barcelona:OUC.

Hernández, S., Fernández, C., y Baptista, P. (2010) Metodología para la Investigación. México: McGrawHill.

Hernández, J. et.al. (2011) Experiencias educativas en el Siglo XXI. Innovación con TIC. España: Ariel.

Labarca, M. (2008) Educar para la solidaridad: Un aporte desde las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación. Chile: UVirtual.Net.

Martín, D. (2013) Inglés, Internet y Pizarra Digital. España: Consejería de Educación de Castilla y León.

Muñoz, P. (2011) Competencias Tecnológicas del Profesorado Universitario: Un análisis de su formación en ofimática. En: Educación XX1. Vol. 14. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70618742007

Peñalosa, E. (2013) Estrategias docentes con tecnologías: guía práctica. México: Pearson.

Torreblanca, O. y Rojas-Drummond, S. (2010) Mediación Tecnológica para el desarrollo de habilidades de observación en estudiantes de Psicología: un enfoque socioconstructivista. Perfiles Educativos. Vol. XXXII, Núm. 127. IISUE-UNAM.

Vigostky, L. (1979) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Published
2015-08-05
How to Cite
Veytia Bucheli, M. G. (2015). Management tools of Web 2.0 as a basis for strengthening technological mediation processes. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(11), 588 - 604. Retrieved from http://mail.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/140
Section
Education And Educational Technology